Eva Brandt
Gem dine lækkerier i keramiker Eva Brandts skønne unika krukker med låg, eller nyd din kaffe af hendes omhyggeligt drejede og dekorerede kopper.
Eva Brandt er kendt for sine større unika kunstværker, men hendes 'mindre' brugsting er også værd at investere i. Brugstingene er også et stykke unika, som bliver håndlavet med største kompetence og omhyggelighed af Eva Brandt i hendes atmosfærefyldte værksted i Rønne. Alt keramik bliver hånddrejet.
Vi har siden 2009 haft den store glæde at kunne præsentere Eva Brands smukke keramik på shoppen. Ikke to er ens - alle bliver håndlavet i hendes charmerende værksted på Bornholm. Eva Brands lågkrukker er blandt andet kendt for de meget livlige overflader i jordfarver, som opnås ved at male lag på lag, og ved at udnytte dampe fra glasurerne, samt bruge cinterbegitninger, oxyder og aske. Lågkrukkerne er i det meget populære stentøj (som er Eva Brandts 'kendetegn'), og de sætter et unikt præg på boligen, og så kan de tilmed gemme på dine skønne 'skatte'. Udover at lågkrukken kan gemme på skønne sager, gemmer krukken også på en smuk, smuk farve indeni.


Læs mere om keramiker Eva Brandt.
Hvad er din uddannelsesbaggrund?
Jeg er uddannet keramisk formgiver på Skolen for Brugskunst i Kbh. 1975 -80
Praktik på Hjorths Fabrik i Rønne fire somre under uddannelsen.
Hvorfor ville du gerne uddanne dig som keramiker?
Jeg vidste ikke, at jeg ville lave keramik, før jeg havde prøvet det på Skals Håndarbejdsskole. Men så var vejen fundet.
Hvorfra får du din inspiration til dine produkter?
Jeg kan sådan set finde inspiration de fleste steder, - hvis der er en spændende stoflighed, levende overflade, farvenuancer og sammensætninger. Det er som regel i naturen, ofte i forbindelse med hav, lys og geologiske materialer og processer. Det kan også være ved at se kraftfulde former i skibe, bygninger, jern, sten. Jeg rejser gerne for at få ny inspiration.
Hvad er de vigtigste værdier for dig at få frem i din keramik?
Liv, sjæl og ”tilstedeværelse”. At den enkelte ting udstråler disse kvaliteter gennem materialevalg og behandlingen af materialerne. Hvis jeg maler prikker på mine ting, er det vigtigt for mig, at prikkerne ikke er ”rutinemæssige”, men malet, så de får liv og naturlighed. Der må gerne være nogle urenheder i leret, og en lille skævhed i formen, så den ikke bliver for ”ferm”, men får sit eget udtryk.
Jeg laver mine egne lerfarver og glasurer, blander mit ler i hånden (bruger flere forskellige lertyper alt efter formålet),
Jeg eksperimenterer ofte med materialer og teknikker for hele tiden at være i udvikling.
Hvem er dit ’design idol’?
Nogen af mine keramiske forbilleder er Gertrud Vasegård, Hans Coper og Claudi Casanovas.
Beskriv dit værksted – ”koppens hjem”
Jeg har værksted og butik samme sted, som jeg bor, i den gamle bydel i Rønne på Bornholm. Set fra gaden er det bare et lille gult hus med adgang gennem et gænge, men inde bagved ligger mit værksted og min lille ( cirka seks m2) butik og min dejlige gamle have med stengærde, duftende blomster, bålplads og gamle træer. En fredfyldt plet midt i byen.
Jeg bruger haven som udstillingsrum for nogen af mine store modellerede krukker.
Værkstedet er meget lille, og det har tidligere været skomagerværksted. I løbet af de næste måneder får jeg bygget et nyt dejligt værksted som en tilbygning til det gamle.
Hvordan er processen omkring din kop?
Til kopper blander jeg tre slags ler, da jeg ikke har fundet en enkelt lertype, som har alle de egenskaber, jeg søger. Det foregår med håndkraft. Kløsene vejes af.
Jeg drejer dem på den gamle sparkeskive, som jeg har ”arvet” efter Gudrun Meedom Bech. Senere bliver kopperne drejet af i bunden, skrabet for at opnå den særlige overflade, begittet indvendigt og udvendigt, evt. dekoreret og brændt første gang. Efter forglødningen sliber jeg dem let, signerer dem, tørrer støv af dem, glaserer indvendigt og evt. udvendigt, dekorerer, og brænder dem anden gang til 1285 grader.
Hvor lang tid tager det fra idé til den endelige kop er designet og produceret?
Det er forskelligt fra den ene kop til den anden, hvor lang tid den tager at lave, da jeg hele tiden finder på nye variationer - og fordi nogen dekorationer er senere at lave end andre.
Alt efter årstiden og vejret (tørretid) strækker processen sig over 10 – 14 dage.
Hvordan tænker du miljøet ind i din produktion?
Jeg er generelt opmærksom på mit ressourceforbrug og på forurening af naturen.
Jeg har købt CO2 kvote svarende til min CO2 udledning fra værkstedet, da det ikke er muligt at lave keramik uden at udlede CO2.
Jeg kører mit glasuraffald på forbrændingen i stedet for at skylle det ud i vasken.
Min have er økologisk område