Dansk engelsk

Din indkøbskurv er tom

Shop efter Kategorier

produktvisning



VI HAR MASSER AF FORÅRSNYHEDER PÅ SHOPPEN ALLEREDE NU. FX FRA EMMA ALINGTON, HELLE HANSEN OG KIM WALLACE.   
 
(FOTO: UNIKA:K )

 

FRAGT TIL DK - KR 60

log ind

Husk log ind

medlem

 


FØLG OS PÅ INSTAGRAM - unika_k

(foto: unika:k)



 

Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort MasterCardVISAJCBAmerican Express MobilePay

Facebook

Kirsten Høholt

KØB KIRSTEN HØHOLT KERAMIK - KLIK HER

Kom tættere på Kirsten Høholt


Hvad er din uddannelsesbaggrund?
Jeg er uddannet på Bath School of Art and Design 2004. Før mine år i Bath udviklede jeg mit keramiske håndværk på flere veletablerede keramikværksteder i Danmark og England.
 
Hvorfor ville du gerne uddanne dig som keramiker?
Siden jeg var helt lille, har jeg syntes at lugten i et keramikværksted var tryg og rar. Og de keramikere jeg mødte, var altid menneskelige. Jeg forbandt faget med køkkenhygge, natur, ro og fødderne på jorden.
Nu bor jeg selv i København og har værksted midt i København, så nogle af de ting jeg forbandt med faget, er slet ikke til stede i min dagligdag. Men den jordnærhed, som jeg forbandt med faget, er helt reel. Leret indbyder af natur til at blive formet og lade ideerne få frit løb. Men samtidig har leret indbygget en frygtelig masse begrænsninger, som gør, at du hele tiden bliver bragt tilbage til det materiale, du står med i hænderne. Det har bestemt været en gave at blive tvunget til hele tiden at skulle have hovedet med, - men gud hvor er det også med til at sætte en kæp i hjulet for det eftertragtede flow.

Hvorfra får du din inspiration til dine produkter?
De første egentlige produkter, f.eks. mine skåle, kom til verden dengang jeg stadig var en uerfaren drejer, og det var de rene tilfældigheder, der kom af drejeskiven.
Men et af udfaldene blev altså en skål, som jeg synes, havde noget fint over sig. Så selvom det kan være svært for en udenforstående at finde lighedspunkter mellem den første skål og mine skåle i dag, så er det den skål, som bare er blevet forfinet, strammet op, har fået ny glasur, skiftet dimensioner og er blevet drejet en hulens masse gange.
Mine ideer udspringer altid af mine arbejdsgange, så man kan sige, at mine egne produkter inspirerer til nye produkter. Når jeg laver fejl, er det tit en gave, fordi den ting jeg arbejder med mister værdi – dermed mister jeg respekten og er i stand til at arbejde videre uden alt for megen tankevirksomhed. Og det er der, jeg er bedst, og dér nye udtryk bliver til. Udtryk som så skal destilleres, før de bliver et færdigt produkt, som skal laves en hulens masse gange og kun bliver bedre og bedre gang for gang. 
 
Hvad er de vigtigste værdier for dig at få frem i din keramik?
Jeg er vild med det hånddrejede. Det vækker designet til live, og giver hver enkel skål eller kop sit eget lille unikke præg. Mine kopper og skåle skal inspirere til brug. Så i stedet for at du står og skal finde en skål til suppen, skal du finde en suppe til skålen.

Hvem er dit ’design idol’?
Jeg har nogle stykker, men en keramiker, som virkelig fascinerer mig, er engelske Dylan Bowen. Hans arbejde vibrerer af liv og fravær af begrænsninger, og der er den smukkeste overensstemmelse mellem tilblivelsen og færdige værk.
Selv beskriver han sit arbejde med dekorationen sådan her;

“Working with slip is for me all about the moment, everything else is preparation for that. I prepare the materials, plans, ideas and myself and then stop thinking and act. Sometimes it works and other times not, when it does it’s like everything flows”
Kilde, http://artshopandgallery.co.uk/artists/dylan-bowen/

Sandy Brown er en anden favorit; hun besidder den samme vilde tilgang til leret og har lavet nogle vidunderlige tallerkner.
Af danskere er Anne Mette Hjortshøj et hit. Hun holder på fineste vis de gamle pottemagertraditioner i hævd, og det får hendes kopper, kander etc. til at stråle smukke og ærlige.

Beskriv dit værksted – ”keramikkens hjem”
Mit værksted er i en snørklet gammel lejlighed med mange mindre værelser.
Vi er 6 kunsthåndværkere, der deler lejligheden, frokosten, det tekniske udstyr og hinandens sejre og udfordringer. Jeg er taknemmelig for mine kolleger hver eneste dag. Jeg vil ikke være foruden deres øjne, der ser helt anderledes ting end mine, deres opmuntring når tingene ikke går som forventet og deres anderledes måde at tænke livet på. De er alle en stor inspiration.
Jeg har det bagerste værelse, som ligger ud mod gården. Det en høj kælder, så der er en del naturligt lys, og i sensommeren blomstrer høstanemonerne lige uden for vinduet.
Jeg vil gætte på, at mit værelse ikke er mere en 16 m2, men jeg har fået hjælp til at indrette det praktisk, så alle ting har sin plads – alle hylder, beholdere og skuffer har en mærkat, derfor fungerer det. Men det kræver virkelig, at jeg holder mit usystematiske gemyt stangen.
Vores værksted ligger på indre Nørrebro. Jeg elsker turen til og fra som enten er på cykel langs søerne eller igennem hyggelige Ravnsborggade.

Hvordan er processen omkring dine produkter?
Koppen er hånddrejet på elektrisk drejeskive i China porcelæn. Senere bliver kopperne vendt med bunden i vejret på drejeskiven, og bunden gøres fin. Herefter håndmales prikkerne med en tynd ler, som er indfarvet med oxider. Kopperne brændes første gang til 1000 grader, efterfølgende dyppes kopperne i en transparent glasur. Kopperne brændes anden gang til 1260 grader. Prikkerne og glasuren forenes, og prikkerne flyder ud i forskellige sort blå nuancer. Til sidst slibes de, så den uglaserede bund også er behagelig at røre ved.

Hvor lang tid tager det fra idé til det endelige produkt er designet og produceret?

Det viser sig ofte at have været en endnu længere proces, end jeg lige umiddelbart er bevidst om. Jeg elsker, når jeg kigger tilbage i mine skitsebøger, og finder at noget meget tæt på den kop, der står foran mig nu, var i mine tanker og skitsebog i 1999. I det hele taget er det en dejlig fornemmelse, at der er en rød tråd gennem alle skitsebøgerne, til de produkter jeg laver i dag. Det giver en følelse af intrigeret.
Så jeg tror, at man kan sige, at det er en lang glidende proces, som aldrig rigtigt bliver færdig. For da hver kop er hånddrejet, og hver prik malet i hånden, bliver processen ved med at lege med designet. 

Hvordan tænker du miljøet ind i din produktion?
Jeg tror på, at jeg bryder med køb og smid væk-kulturen ved at tilbyde en kop, som koster mere end for eksempel hvad en Ikea kop koster. Men som i modsætning til en masseproduceret kop har liv og sjæl, som vi er i stand til at identificere os med og komme til at holde rigtigt af. En kop, som bliver ved med at være interessant og inspirerer til brug, uanset hvad tidens trend siger.