Dansk engelsk

Din indkøbskurv er tom

Shop efter Kategorier

produktvisning



VI HAR MASSER AF FORÅRSNYHEDER PÅ SHOPPEN ALLEREDE NU. FX FRA EMMA ALINGTON, HELLE HANSEN OG KIM WALLACE.   
 
(FOTO: UNIKA:K )

 

FRAGT TIL DK - KR 60

log ind

Husk log ind

medlem

 


FØLG OS PÅ INSTAGRAM - unika_k

(foto: unika:k)



 

Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort MasterCardVISAJCBAmerican Express MobilePay

Facebook

Helle Grej

KØB HELLE GREJ KERAMIK HER - KLIK HER

Kom tættere på Helle Grej


Hvad er din uddannelsesbaggrund?
Jeg er uddannet produktdesigner fra linjen for glas og keramik på Danmarks designskole (cand. design). Fra tidligere har jeg en pottemager-grunduddannelse og en bachelor fra Københavns Universitet i religion og kunsthistorie.

Hvorfor ville du gerne uddanne dig som keramiker?
Som barn ville jeg være grafiker, fordi jeg altid tegnede. Men da jeg blev voksen, valgte jeg at satse på den "sikre", strukturerede og ikke-kreative vej og i stedet blive gymnasielærer i religion og billedkunst. Jeg ville egentlig ikke uddanne mig som keramiker, men under et 3 årigt ophold i USA havnede jeg alligevel på et kreativt værksted, hvor jeg endte med at bruge en hel del tid :) Egentlig ville jeg lave tekstil, men desværre var der ikke nok tilmeldt kurset og da jeg elsker glas, prøvede jeg at blæse glas i stedet. Men; det forholder det sig sådan med varmt glas, at det meste af arbejdsprocessen foregår ude for enden af en lang stang og så er det utrolig ufleksibelt og umuligt at røre ved. Ad omveje kom jeg med på et keramik-hold, som jeg først havde forsøgt at undgå, fordi ler er så besværligt. Det kræver utrolig megen tid forud for at man kan komme i gang med selve arbejdet og tilsvarende utrolig meget oprydning og afvaskning bagefter! Men det endte med, at jeg blev virkelig glad for det og fortsatte på designskolen i stedet for universitetet, da jeg flyttede tilbage til Danmark. Og det skulle jeg nok bare have gjort fra starten.

Hvorfra får du din inspiration til dine produkter?
Inspirationen til mine ting kommer nok mest fra, at jeg godt kan lide at blande ting sammen, som ikke normalt hører sammen - gøre tabuer stuerene (fx mine stuerene kokasser). Jeg får også en del ideer og inspiration fra mit deltidsjob, hvor jeg laver ler med fritidshjemsbørn (fx påske-spejlæggene).
 
Hvad er de vigtigste værdier for dig at få frem i din keramik?
De vigtigste værdier i mine ting er meget egoistiske: Det handler om at det skal være sjovt at lave tingene og at dem, som skal bruge dem, gerne må have en lille oplevelse :) Funktionalitet er sekundær.

 Hvem er dit ’design idol’?
Jeg har ikke noget design-idol, og jeg er generelt dårlig til at holde styr på hvem der er hvem og hvem der gør hvad. Men jeg er fan af den franske sociolog Jean Baudrillard.

Beskriv dit værksted – ”keramikkens hjem”.
Mit værksted er en kælder på Kigkurren i Københavns Islands Brygge-kvarter. Pt. bor vi 4 sammen på ca. 100 m2. Lokalet har ved flere lejligheder været oversvømmet, så det er altid spændende at komme forbi, når det har regnet. De små ting, fx ophængene, laver jeg hjemme i 8-tallet i Ørestad ved køkkenbordet.

 
Hvordan er processen omkring dine ophæng?
Processen omkring ophængene, fx spejlæggene, som oprindeligt var et fritidshjemsprojekt er således: Jeg finder på et projekt til børnene, som er sjovt og procesmæssigt relevant i forhold til deres motorik og kunnen. Først slog vi æggene ud og bagte dem i ovnen til de var gummiagtige. Derefter tog vi gips-aftryk og lavede støbeforme. Når støbeformene er tørre, hælder man indfarvet gul porcelænsstøbemasse ned i blommen. Derefter laver man den hvide del af ægget. Når det hele er læderhårdt tager man porcelænsægget ud, laver hul til snor og brænder det første gang til 1000 grader. Når det er brændt første gang bliver det dyppet i glasur, vasket af på bagsiden og brændt igen til 1280 grader. Hvis der skal årstal bagpå sætter man en slags klistermærker på, som kræver en 3. brænding til 835 grader. Hvis man er heldig (og det er man sjældent) er ægget færdigt når det er brændt 3. gang. Til sidst putter man snor i, og så er det helt færdigt.


Hvor lang tid tager det fra idé til den endelige kop er designet og produceret?
Det er svært at svare på hvor lang tid der går fra design til færdigt produkt. Nogle projekter kan være klar på et par måneder og andre har jeg på lager i hovedet i flere år. Fx har jeg lavet Københavns bydele som samlesæt. Det har nærmest taget 2 1/2 år fra jeg fik ideen til det stod færdigt, og jeg er stadig i tvivl om det nu også er færdigt.

 
Hvordan tænker du miljøet ind i din produktion?
Jeg tænker ikke som sådan miljøet ind i min produktion. Min virksomhed er så lille, at der nærmest ikke er tale om en produktion :) Jeg sparer selvfølgelig på strømmen, genbruger leret og undgår at bruge giftige og miljøskadelige glasurer! Men jeg har ikke et bevidst motto om at jeg skal være bæredygtig eller lignende.