Dansk engelsk

Din indkøbskurv er tom

Shop efter Kategorier

produktvisning



VI HAR MASSER AF FORÅRSNYHEDER PÅ SHOPPEN ALLEREDE NU. FX FRA EMMA ALINGTON, HELLE HANSEN OG KIM WALLACE.   
 
(FOTO: UNIKA:K )

 

FRAGT TIL DK - KR 60

log ind

Husk log ind

medlem

 


FØLG OS PÅ INSTAGRAM - unika_k

(foto: unika:k)



 

Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort MasterCardVISAJCBAmerican Express MobilePay

Facebook

Clib Klap

KØB CLIB KLAPS KERAMIK HER - KLIK HER

Kom tættere på Clib Klap


Hvad er jeres uddannelsesbaggrund?
Vi er begge uddannet fra Danmarks Design Skole, -Claire Maria Lehmann i 1996 og Iben Harboe i 1999.
 
Hvorfor ville I gerne uddanne Jer som keramikere?
Det var især ønsket om at arbejde tredimensionelt, og fordi funktion og anvendelighed interesserede os. Dernæst har leret været et materiale, som har været lige til at gå til, og det har kunnet bearbejdes på et utal af måder rent formmæssigt, men også i overfladen med dekoration og glasering.  
 
Hvorfra får I jeres inspiration til jeres produkter?
Vi går ind til essensen af produktet – finder ordene og vores egen fortælling i produktet. Når vi har det på plads, er funktion og sanselighed en vigtig faktor for os i de færdige produkter. Vi skitser i mange forskellige materialer, som giver forskellige svar. Inspiration finder vi meget på kunstudstillinger og især i skulpturens leg med form, materiale og fortælling.
 
Hvad er de vigtigste værdier for Jer at få frem i jeres keramik?
Sanselighed, fortælling og materialefornemmelse.
 
Hvem er jeres ’design idol’?
Ingen specifik. Det er mere produkter frem for en person. Ofte har et produkt en fortælling og en leg kombineret med en enkelhed og en materialeforståelse, som tiltaler os. Ron Arads bogreol, som snor sig op af væggen og giver liv. Eames stole i glasfiber, som er super at sidde, er en skøn kombination af materialer og et let og elegant understel. Og ja, så har vi en masse rigtig dygtige designere her hjemme - Ole Jensen med sit dørslag for Royal Copenhagen, opvaskebaljen, da den var lavet i gummi, og Thomas Bentzens lille bord Don`t leave me.
 
Beskriv jeres værksted – ”koppens hjem”
Nu har vi to forskellige. Ibens kollektive på Vesterbro og Claires i eget hjem i Holbæk, så det er kontraster, som er gode at bevæge sig imellem.
 
Hvordan er processen omkring jeres kop?
Koppen er støbt i porcelæn, forglødet ved 960 grader og glaseret indvendigt ved at hælde glasuren i og hurtigt ud igen. Udenpå er den sprøjtet stående på hovedet. Derefter brændes kopperne på hovedet på en styrering til 1260 grader. Derfor har vores kop glasur i bunden, men ikke ved drikkekanten. Drikkekanten vandslibes, for at den skal være blød og behagelig. Det har ingen betydning for bakterier eller andet, at koppen er “rå” i kanten, da materialet er brændt så højt, at overfladen er lukket.

Hvor lang tid tager det fra idé til den endelige kop er designet og produceret?
Det er meget forskelligt. En designopgave, hvor vi har den på skemaet hver dag, tager en måneds tid, hvis det vel at mærke ikke er et helt stel. Andre gange kan det tage halve år, og i få tilfælde er den der bare i første hug. Vi afprøver altid mange størrelser og farver, før vi er tilfredse, og det er nogle gange et spørgsmål om millimeter.

Hvordan tænker I miljøet ind i Jeres produktion?
Vi bruger ikke transfers, som kræver en tredje brænding. Og de nyeste produkter fra os bliver dyp glaseret. Så det er noget, vi tænker i fremtiden i forhold til spild og forurening i vores produktion. Vi genbruger det, vi kan - og kører alt affald væk sorteret.